اخبار

ایران از هند روپیه میگیرد

اریخ: ۱۳/آبان/۹۷ ساعت ۱۱:۳۰ | بازار جهانی شناسه خبر: ۴۸۵۸۹ منبع: ایسنا
با مهلت ۱۸۰ روزه ای که آمریکا پیش از اجرای تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران داد، هند و ایران جزییات مکانیزمی که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد پول خرید نفت ایران را تماما به روپیه به حسابی در یک بانک هندی واریز کند را نهایی می‌کنند.

هند سیستم قبلی واریز پول خرید نفت به حسابی در بانک UCO را که فعالیت بین‌المللی نداشته و در معرض تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد، احیا خواهد کرد. با این حال پیش از این ۴۵ درصد پول نفت ایران به روپیه نزد بانک UCO واریز شده و ۵۵ درصد دیگر به یورو پرداخت می‌شد. اما این بار ایران کل پول نفت خود را به روپیه دریافت خواهد کرد و انتظار می‌رود از این پول برای تامین پول واردات از هند استفاده کند.

به این ترتیب حتی اگر بانک‌های ایرانی به سیستم پرداخت سوئیفت دسترسی نداشته باشند هند همچنان قادر خواهد بود پول واردات نفت خود را بپردازد. منابع آگاه اظهار کرده‌اند این توافق پس از مذاکرات طولانی با ایران و آمریکا حاصل شده است.

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که کشورهایی که به واردات نفت ایران ادامه می‌دهند حساب‌های امانی ایجاد خواهند کرد. این حساب‌های امانی برای کشورهایی ایجاد می‌شود که به ادامه واردات نفت ایران نیاز دارند. ایران اجازه دسترسی به درآمد فروش نفت خود را ندارد و تنها می‌تواند پول سپرده گذاری شده را برای خریدهای بشردوستانه هزینه کند.

به گزارش ایسنا، شرکت ایندین اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور و نایارا انرژی (اسار اویل سابق) برخی از بزرگترین مشتریان هندی نفت ایران هستند که برای آنها هزینه حمل ارزانتر و مدت اعتبار طولانی‌تر ۶۰ روز را به همراه دارد.

نشریه اکونومیک تایمز هند اواخر هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داد با اقدام هند برای کاهش واردات نفت به ایران به میزان حدود یک سوم، آمریکا با اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به دهلی‌نو موافقت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *