اخبار

استقبال سرد مردم از طرح پرابهام پیش‌فروش لوازم خانگی

رکود بازار و تغییرات قیمتی در انواع محصولات لوازم خانگی که به‌صورت ماهانه توسط تولیدکنندگان اجرا می‌شود باعث شد تا فروش لوازم خانگی با کاهش  قابل توجهی مواجهه و کمتر مشتری در بازار لوازم خانگی برای خرید دیده شود به‌نحوی که همه منتظر ثبوت قیمت‌ها با کاهش نرخ دلار هستند.

البته در این شرایط خبر اجرایی شدن طرحی به‌نام پیش‌فروش لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان مطرح شد که در مرحله اول پیش‌فروش ۱۶۰ مدل محصول از جمله یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، تلویزیون ال‌ای‌دی و لوازم خانگی کوچک از سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ در دو شیوه قیمت مقطوع و خرید با قیمت غیرقطعی و با سود مشارکت به‌فروش می‌رسد.

در این طرح پیش‌فروش لوازم خانگی، قیمت به‌صورت قطعی بوده و مشتریان نسبت به مدت زمان انتظار خود مشمول دو درصد تخفیف می‌شوند و اگر متقاضی خواستار تحویل کالا در ماه اول باشد، این تخفیف را دریافت نمی‌کند. البته با توجه به اینکه این طرح به‌مدت محدودی اجرایی می‌شود ظرفیت فروش هر کالایی که تکمیل شود، سایت بسته شده و مصرف کنندگان می‌توانند برای مرحله بعدی درخواستشان را ثبت کنند.

*ایرادات طرح پیش‌فروش لوازم خانگی؛ احتمال شکل‌گیری بازار ثانویه و رفتار سفته‌گرایانه

از همان روزهای اجرای این طرح انتقادات زیادی نسبت به ایرادات آن مطرح شد و حتی برخی  این طرح فروش را بی‌شباهت به پیش‌فروش خودرو ندانستند اما مهر تأیید ستاد تنظیم بازار عاملی شد تا صحبت از همراهی دولت برای اجرای این طرح به‌میان بیاید که سینکی معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار در واکنش به این صحبت‌ها با تأکید بر اینکه دولت در این طرح مداخله‌ای ندارد اعلام کرد: هر واحد تولیدی با رعایت ضوابطی می‌تواند بر اساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه‌ای که به‌واسطه اطلاع‌رسانی کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، نسبت به پیش‌فروش محصولات خود اقدام نماید.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی پیش‌فروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تأمین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا رأی به عدم‌تجانس موضوع با شأن کارگروه تنظیم بازار دادند.
به‌گفته سینکی، با پیشنهاد معاونت امور اقتصادی و بازرگانی مبنی بر احصاء نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدهای مطرح‌شده و ارائه آن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مدنظر قرار دادن عدم لزوم مداخله دولت در اجرای طرح و ارجاع واحدهای تولیدی متقاضی به استفاده از ضوابط فروش اقساطی و پیش‌فروش کالا و موارد ذکرشده؛ با این طرح موافقت کرد.

البته به‌اعتقاد سینکی، نامشخص بودن سازوکار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح، احتمال شکل‌گیری بازار ثانویه و رفتار سفته‌گرایانه و خرید و فروش حواله‌های پیش‌فروش، احتمال بروز مشکل در تأمین مواد اولیه و قطعات (وارداتی) با توجه به شرایط تحریمی کشور و ‌خدشه‌دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، نقاط ضعف دیگر این طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت بدان اشاره کرد.

وی همچنین تصریح کرد که نوع قرارداد حقوقی پیش‌بینی‌شده به‌نفع مصرف کننده نبوده و در شرایط فوری باید دقیقاً روشن شده و در صورت دریافت تمام وجه باید کالا یک‌ماهه تحویل شود.

* پیش‌فروش لوازم خانگی در بازار انحصار ایجاد می‌کند

انصاری دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم در این رابطه با اعلام اینکه اجرای طرح پیش‌فروش لوازم خانگی در بازار تلاطم و انحصارطلبی ایجاد می‌کند معتقد است: اجرای طرح پیش‌فروش نمی‌تواند مؤثر باشد البته در صورتی هم که اجرای چنین طرحی ضرورت پیدا کند تمامی تولیدکنندگان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران باید آن را بررسی کنند و نسبت به اجرای آن نظر دهند. همچنین ارائه چنین طرح‌هایی از سوی بخش خصوصی به کمیته تنظیم بازار آن هم قبل از بررسی قابل قبول نیست.

در حال حاضر ۸ روز از اجرای این طرح پرابهام پیش‌فروش لوازم خانگی می‌گذرد و مشاهدات میدانی از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد این طرح با استقبال سرد مردم روبه‌رو شده چراکه در بسیاری از کالاها قیمت کارخانه گران‌تر از بازار بوده و خرید کالای آنها با تحویل در ماه‌های آینده برای مصرف کنندگان هیچ توجیهی ندارد.

*گرانی کالاها در طرح پیش‌فروش لوازم خانگی؛ بازار ارزان‌تر است

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در این طرح پیش‌فروش لوازم خانگی که بی‌شباهت به فروش خودرو نیست قیمت کارخانه یک ماشین لباسشویی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده در حالی که همین محصول در بازار ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. یخچال سایدبای‌ساید هم در این طرح ۱۲ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان تعیین شده در حالی که قیمت بازار این کالا ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه زمان تحویل این کالاها هم از آبان ماه ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ پیش‌بینی شده است، گفت: به‌عنوان نمونه اگر کسی یک کالا را با قیمت قطعی و تحویل دوماهه خریداری کرد به‌ازای این دو ماه از ۲ درصد تخفیف برخوردار می‌شود، اما این موضوع اصلاً برای خریداران جذاب نیست و آنها ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نیاز خود را در اولین فرصت تحویل بگیرند و استفاده کنند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *